Pilotutbildning Stockholm/Uppsala
Motorflygarna i Uppsala Flygklubb har tillstånd av Transportstyrelsen att bedriva pilotutbildning. Pilotutbildningen i vår flygskola leder fram till flygcertifikat (PPL/LAPL). Elev ska vara medlem i Motorflygarna Uppsala flygklubb för att få disponera klubbens flygplan.
Flygskolan ligger utanför Stockholms kontrollerade luftrum vilket gör att pilotutbildningen blir mer effektiv än på många andra flygskolor. Många elever kommer därför från Stockholm och tar sin pilotutbildning i Uppsala.
Det ”traditionella” certifikatet för privatflygare är PPL (Private Pilot License). För några år sedan infördes ett enklare certifikat, LAPL (Light Aircraft Pilot License), med kortare utbildning. LAPL har vissa begränsningar i förhållande till PPL, men det är tillräckligt för de allra flesta privatflygare. Man kan alltid i efterhand uppgradera ett LAPL till PPL med kompletterande flygutbildning. Här beskriver vi utbildningen till LAPL.
(Tyvärr måste man som färsk LAPL-innehavare vänta en litet tag innan man får visa upp sina nyvunna färdigheter för familj och vänner — ytterligare 10 timmars flygning krävs efter avslutad utbildning innan man får ta passagerare. Någon sådan begränsning finns inte för PPL.)
Teoriutbildningen
Teoridelen omfattar 32 tillfällen inkl prov. Teorin startar i oktober och sträcker sig fram till mars. Vi kör 2 gånger i veckan, vanligast tisdagskvällar (19-22) samt lördagar (10-13). Teoriutbildningen är samma för PPL och LAPL.
Vi använder vår teorilokal på flygskolan som ligger på Sundbro flygfält c:a en mil norr om Uppsala. Restiden med bil från Stockholm är c:a en timme.
Praktisk pilotutbildning och flygträning fram till flygcertifikat
Den praktiska pilotutbildningen består av minst 30 flygtimmar. Av dessa skall minst 15 vara med lärare (i dubbelkommando – DK) och minst 6 i ensamflygning (EK) under övervakning av lärare. Här ingår utbildning på flygplantypen, övning i flygplanets handhavande och manövrering, navigeringsflygning och flygradiotelefoni. Flygradiotelefonin tränas bla i Stockholm TMA (= Stockholms terminalkontrollområde) viket är väldigt bra när du fått ditt flygcertifikat.
Den praktiska pilotutbildningen fram till flygcertifikatet är till skillnad från teorin inte schemalagd. Du blir tilldelad en flyglärare och bestämmer med honom när det passar er båda att flyga. Om du bor i Stockholm kan du utan problem flyga 2 pass per dag.
Observera att 30 flygtimmar är minimum för LAPL. Individuella förutsättningar kan göra att utbildningen blir längre. Utbildning till PPL kräver ytterligare minst 15 flygtimmar.
Proven
Teoriprovet är uppdelat på sju olika ämnen med separata prov. Provet i varje ämne görs i två omgångar. Det första skriver du på flygskolan – ett s.k. skolprov. När skolprovet är godkänt får du skriva provet för Transportstyrelsen.
Proven för Transportstyrelsen examineras på flygskolans datorer vid föranmälda tillfällen. (Kan också göras i Stockholm).
Pilotutbildningen avslutas med ett praktiskt prov inför kontrollant. Har det gått bra får du ett grattis och sedan ditt flygcertifikat med posten.
Mörkerflygning (NQ)
Med mörkerbehörighet (Night Qualification) så får du flyga under visuella väderförhållanden (VMC) även när det är mörkt. Utbildningen omfattar en teorikväll och c:a 6-7 timmar i luften. Inget flygprov behöver göras för mörkercertifikatet och den behöver heller inte förnyas.
Att från ett flygplan se Stockholm ovanifrån på natten är en helt fantastisk upplevelse…
Kan alla ta ett LAPL/PPL?
Svaret är i stort sätt ja. Teori och praktik är ungefär samma svårighetsgrad som körkort. Många gruvar sig för teorin men de flesta eleverna klarar proven första gången. Läkarundersökningen brukar inte vara några problem. Vet man med sig att man inte har någon allvarlig sjukdom så är risken väldigt liten att man inte går igenom. Transportstyrelsen gör också en lämplighetskontroll mot brottsregistret men har man inte gjort något allvarligare än fortkörning så är även här risken mycket liten att man inte godkänns.
Lägsta ålder att börja flyga är 16 år. Vid uppflygningen måste man ha fyllt 17 år.
Vad kostar ett LAPL? (Priserna gäller hösten 2019)
Moment | Beskrivning | Kostnad |
Medlemskap i flygklubben | 1 års medlemskap i Uppsala Flygklubb. (Medlemsavgift betald oktober-december 2018 gäller även för 2019.) | 3.700 kr |
Flygläkare | Medical Class 2 intyg | 2.000 kr |
Teorikurs | Kursmaterial, lärarledda lektioner samt skolprov. | 11.981 kr |
Flygplan | Flygplanshyra i (minst) c:a 25 timmar. (Man betalar bara hyra för den tid flygplanet är i luften, men även körning på marken med flygplanet räknas som flygtid i utbildningen.) | c:a 38.500 kr |
Flyglärare | Lärararvode 600:-/tim under (minst) 30 timmar flygning. | 18.000 kr |
Teoriprov | Prov för Transportstyrelsen. | 6.200 kr |
Språkprov | Prov gällande radiotelefonin. | 400 kr |
Flygprov | Prov för Transportstyrelsen, inklusive flygplanshyra för c:a 1,5 timmars blocktid. | c:a 7.194 kr |
Certifikat | Transportstyrelsens avgift för att utfärda certifikatet. | 700 kr |
Summan för denna standard-utbildning till LAPL blir c:a 88.675 kr* **.
*) Observera att kalkylen inte tar upp eventuella omprov eller andra extrakostnader om utbildningen drar ut på tiden och gäller kostnadsläget i slutet av augusti 2018. Vi reserverar oss för eventuella framtida prisändringar. Beroende på individuella förutsättningar kan utbildningen komma att ta längre tid än de 30 timmar som är minimum.
**) Vanligen uppstår även ett inbillat behov av RayBan brillor, läderportföljer och armbandsur. (Vi har medvetet exkluderat detta från utbildningskalkylen) 😉
Intresseanmälan
Är du intresserad av att ta flygcert? Vad väntar du på?
Klicka här för att fylla i intresseanmälan så hör vi av oss när det börjar närma sig kursstart.
Intresseanmälan är inte bindande på något sätt.