Våra flygplan
Motorflygarna Uppsala Flygklubb har idag tillgång till flera flygplan. Vi äger en Cessna 172, en Piper PA28 Archer II och en Evektor Sportstar RTC. Vi disponerar också ett inhyrt flygplan, en Cessna 150.
Du måste bli utcheckad på varje flygplanstyp du vill flyga. Kontakta vår motorflygchef för detta. Om du är intresserad av att bli medlem och flyga hos oss kan du fylla i en medlemsansökan.
Är du intresserad av avancerad flygning kan du flyga en Mudry CAP-10B från Sundbro genom Uppsala Aerobatic Club.
Flygpriser per timme (fr.o.m. 22:a maj 2024)
Flygplan | Flygplanstyp | Ordinarie pris | Medlemsfond 10k | Anmärkning |
SE-KUZ | Cessna 150M | 1 365 kr | 1 265 kr | Inhyrd. |
SE-ICL | Piper PA28-181 | 1 940 kr | 1 840 kr | |
SE-LTK | Cessna 172R | 1 940 kr | 1 840 kr | |
SE-MMJ | Evektor Sportstar RTC | 1 365 kr | 1 265 kr |
Alla priser avser faktisk flygtid (airborne). Vid loggning avrunda till hel 5 minut. Minst 15 minuters flygtid ska betalas per flygning. Vid skolning betalas lärararvode separat.
För att flyga för medlemsfondspriset krävs att man deponerar 10.000 kr i klubben och du får då 100 kr i rabatt per flugen timme. Depositionen har ett års uppsägningstid och rabatten fortsätter att gälla efter uppsägning tills dess depositionen betalats tillbaka. De äldre medlemsfonderna med deponering av 2.000 eller 4.000 kr fortsätter att gälla med rabatt på 18 resp. 36 kr/timme, men kan inte nytecknas.
Våra flygplan
Registrering | SE-ICL |
Tillverkningsår | 1979 |
Typ | Piper PA-28-181 Archer II |
Utrustning | IFR (utan ADF) med Garmin G5 EHSI. Garmin GTN 650Xi GPS. Piper Autocontrol IIIB enaxlig autopilot. Mod S transponder. ADS-B in/ut. Power FLARM kollisionsvarningssystem. Uppfyller kraven för RNAV 5 (B-RNAV), RNAV 1/2 (P-RNAV), RNP 1/2 och RNP APCH LPV. |
Spännvidd | 10,70 m |
Motor | 180 hk Lycoming |
Max startvikt | 1 157 kg |
Anmärkning | Startårsskort för Swedavia. |
Registrering | SE-KUZ |
Tillverkningsår | 1979 |
Typ | Cessna 150M |
Utrustning | — |
Spännvidd | 10,11 m |
Motor | 100 hk Continental |
Max startvikt | 725 kg |
Anmärkning | Startårsskort för Swedavia. |
Registrering | SE-LTK |
Tillverkningsår | 1997 |
Typ | Cessna 172R |
Utrustning | IFR (utan DME). Garmin GTN650 GPS. KAP140 enaxlig autopilot. Mod S transponder. ADS-B ut. Uppfyller kraven för RNAV 5 (B-RNAV), RNAV 1/2 (P-RNAV), RNP 1/2 och RNP APCH LPV. |
Spännvidd | 10,92 m |
Motor | 160 hk Lycoming med bränsleinsprutning |
Max startvikt | 1 111 kg |
Anmärkning | Startårsskort för Swedavia. |
Registrering | SE-MMJ |
Tillverkningsår | 2023 |
Typ | Evektor Sportstar RTC |
Utrustning | VFR mörker. Garmin G3X Touch EFIS, Mod S transponder. ADS-B in/ut. AIR Traffic AT-1 (FLARM) kollisionsvarningssystem. |
Spännvidd | 8,67 m |
Motor | 100 hk Rotax |
Max startvikt | 600 kg |
Anmärkning | Startårsskort för Swedavia. |